Edukacja

Edukacja – Ułatwienia dostępu do zawodu nauczyciela przedszkolnego i psychologa

Zrzeszenie Gmin Województwa Lubuskiego, działając w ramach Ogólnopolskiego Porozumienia Organizacji Samorządowych (OPOS), angażuje się w poprawę sytuacji kadrowej w placówkach edukacyjnych. Jednym z kluczowych wyzwań, z jakimi mierzą się gminy, jest brak wykwalifikowanej kadry pedagogicznej, w tym nauczycieli przedszkolnych oraz psychologów.

Nasze działania koncentrują się na:

  • Zwiększeniu dostępności do zawodu nauczyciela przedszkolnego oraz psychologa poprzez uproszczenie i modyfikację obowiązujących przepisów dotyczących kształcenia i dopuszczania do zawodu,
  • Elastycznym podejściu do wymagań edukacyjnych, które umożliwia zatrudnianie pedagogów będących w trakcie zdobywania pełnych kwalifikacji.

W oparciu o badania i ankiety przeprowadzone w gminach województwa lubuskiego, stwierdziliśmy, że problem braku wykwalifikowanej kadry dotyczy zarówno psychologów, jak i nauczycieli przedszkolnych. Samorządy napotykają na liczne bariery formalne związane z zatrudnianiem osób bez pełnych kwalifikacji, co szczególnie w mniejszych gminach utrudnia dostęp do odpowiedniej opieki pedagogicznej.

Na tej stronie znajdą Państwo:

  • Interpelacje i stanowiska Zrzeszenia dotyczące zmian legislacyjnych w zakresie dostępu do zawodu nauczyciela przedszkolnego i psychologa,
  • Odpowiedzi na nasze interpelacje oraz stanowiska związane z tymi tematami,
  • Raporty z badań oraz wyniki ankiet dotyczące braków kadrowych w placówkach edukacyjnych.

Zachęcamy do śledzenia naszych działań i zapoznania się z dokumentami, które są dostępne na tej stronie.

Dokumenty dotyczące ułatwienia dostępu do zawodu nauczyciela przedszkolnego i psychologa

Stanowisko Zrzeszenia Gmin Województwa Lubuskiego
Lubniewice, 29.02.2024
Numer: ZGWL.WZU.0007.04.2024
Stanowisko nr 03/2024 z dnia 29.02.2024 r.
W sprawie: Ułatwienia dostępu do zawodu nauczyciela przedszkolnego poprzez modyfikację obowiązujących przepisów kształcenia.


Odpowiedź Departamentu Kształcenia Ogólnego i Transformacji Cyfrowej
Numer: DKOTC-WKiDN.5102.112.2024.AB
Warszawa, 11 marca 2024 r.


Interpelacja nr 2061
Zgłaszający: Katarzyna Osos
Data wpływu: 14-03-2024
W sprawie: Ułatwienia dostępu do zawodu nauczyciela przedszkolnego poprzez modyfikację obowiązujących przepisów kształcenia.


Odpowiedź na interpelację nr 2061
Odpowiadający: Sekretarz stanu w Ministerstwie Edukacji Narodowej, Katarzyna Lubnauer
Data wpływu: 09-04-2024


Interpelacja nr 4517
Zgłaszający: Waldemar Sługocki
Data wpływu: 28-08-2024
W sprawie: Niedoborów kadrowych w placówkach przedszkolnych i ułatwienia dostępu do zawodu nauczyciela wychowania przedszkolnego.
Adresat: Minister Nauki, Minister Edukacji


Stanowisko w sprawie Zarządzania siecią szkół w gminach i powiatach z 28 listopada 2024 r.

Stanowisko OPOS w sprawie dotacji przekazywanych przez gminy dla przedszkoli niesamorządowych z 28 listopada 2024 r.

Odpowiedz MEN na pismo – Ogólnopolskie Porozumienie Organizacji Samorządowych z dnia 16 grudnia 2024 r.

Oświadczenie senator Ewy Moniki Kaliszuk w sprawie braków kadrowych w przedszkolach i szkołach

Odpowiedź Ministerstwa Edukacji na oświadczenie senator Ewy Moniki Kaliszuk dotyczące dostępu do zawodu nauczyciela przedszkolnego i psychologa


Postulaty strony samorządowej wypracowane na spotkaniu z Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Edukacji Narodowej Izabelą Ziętką, które odbyło się w dniu 16.12.2024 r.


Dane dotyczące kształcenia na Pedagogice – Uniwersytet Zielonogórski


Analiza ankiety dotyczącej wakatów w szkołach


Informacja uzupełniająca ŚZGiP dotycząca propozycji apelu OPOS w sprawie ułatwienia dostępu do zawodu nauczyciela przedszkolnego i psychologa w placówkach oświatowych