Termin: 26.04.2024r.
Miejsce: Regionalne Centrum Animacji Kultury, ul. Sienkiewicza 11 65-431 Zielona Góra
Zapisy: Rejestracja odbywa się poprzez formularz dostępny na dole strony do 24 kwietnia br. do godziny 12.00.
P R O G R A M
26.04.2024 r. (PIĄTEK)
10.00 – 10.15 – Rejestracja
10.15 – 12.00 – Szkolenie, część 1
12.00 – 12.30 – Przerwa kawowo-kanapkowa
12.30 – 13.45 – Szkolenie, część 2
13.45 – 14.00 – Zakończenie – podsumowanie szkolenia
Przedłużenie o pół roku pięcioletniej kadencji jednostek samorządu terytorialnego znacząco zmieniło cykl pracy organów samorządowych. W trakcie szkolenia zostaną szczegółowo wyjaśnione procedury związane z zakończeniem i rozpoczęciem kadencji takie jak np.: podsumowanie działalności i zakończenie pracy komisji, sprawozdania z działalności rady i radnych, zakończenie inicjatyw uchwałodawczych. Ponadto, omówiona zostanie organizacja i przebieg pierwszej sesji nowego samorządu, w tym wybór przewodniczącego i jego zastępców, co jest fundamentalne dla prawidłowego rozpoczęcia nowej kadencji. Szczególnie ważne jest także właściwe działanie pracowników obsługujących organ uchwałodawczy w kontekście obiegu dokumentacji i rozliczenia się z niej przez radnych. Podjęty zostanie także temat procedury związanej z powoływaniem komisji, zakresem ich działania oraz składem. Uczestnicy szkolenia zgłębią wiedzę dotyczącą składania oświadczeń majątkowych oraz zapoznają się z najnowszym orzecznictwem dotyczącym diet radnych.
Program szkolenia:
- Zadania pracowników obsługujących radę i sejmik na przełomie kadencji
- Pierwsza sesja nowej kadencji
- Organizacja, zwołanie i porządek obrad
- Ślubowanie radnych i prezydenta
- Wybór przewodniczącego rady/sejmiku i jego zastępców
- Wybór zarządu powiatu i województwa
- Powołanie komisji stałych, ustalenie ich zakresu działania oraz składu osobowego
- Statut gminy/powiatu/województwa, jako podstawa przebiegu obrad
- Quorum
- Głosowanie
- jawne, a głosowanie imienne
- głosowanie tajne
- Wyniki głosowania i sposób ich liczenia
- Rodzaje większości
- Wnioski formalne
- Uchwały w ścieżce, czyli co zrobić z niepodjętymi projektami
- Komisje rady
- Interpelacje i zapytania radnych
- Kontrola radnego
- Gospodarka finansowa miasta – ogólnie
- Statut
- Procedowanie nowych projektów uchwał
- Inicjatywa uchwałodawcza
- Ścieżka uchwałodawcza, czyli obieg dokumentów w jednostce
- Procedowanie w toku sesji rady/sejmiku:
- Forma uchwał
- Oświadczenia majątkowe składane na początku kadencji.
- Diety radnych wobec najnowszego orzecznictwa.
- Pytania i odpowiedzi.
Dzięki szkoleni dowiesz się:
- Uczestnicy szkolenia poznają procedury związane z zakończeniem i rozpoczęciem kadencji. Dowiedzą się, jak prawidłowo podsumować działalność komisji i rady, jak zakończyć procedury uchwałodawcze oraz jak należy się rozliczyć z dokumentacji i sprzętu powierzonego do sprawowania mandatu.
- Szkolenie zapewni uczestnikom szczegółowe informacje na temat organizacji, zwołania oraz porządku obrad pierwszej sesji nowego samorządu. Zostanie wyjaśnione, jak przebiega proces wyboru przewodniczącego rady/sejmiku i jego zastępców, a także jak są wybierane zarządy powiatu i województwa oraz jakie są procedury powoływania komisji stałych.
- Szkolenie poruszy zasady składania oświadczeń majątkowych i konstrukcję diety radnych.
- Dzięki szkoleniu uczestnicy będą lepiej przygotowani do radzenia sobie z wyzwaniami
wynikającymi ze zmiany kadencji. Otrzymają również praktyczne porady dotyczące adaptacji do nowych regulacji i zasad, co pozwoli na skuteczniejsze działanie.
Prelegenci:
Joanna Martyniuk-Placha
Radca prawny, doktorantka Szkoły Doktorskiej Nauk Humanistycznych i Społecznych Uniwersytetu Zielonogórskiego, Dyscyplina: nauki prawne. Wieloletni praktyk, ekspert z zakresu prawa administracyjnego, samorządowego, ustawy o finansach publicznych, ustawy o dostępie do informacji publicznej, zamówień publicznych a także wydatkowania środków w ramach programów unijnych. Doświadczona trenerka, prowadząca szkolenia dla pracowników administracji publicznej jak i wykładowca na studiach podyplomowych. Wieloletni radca prawny rady miasta jednego z dużych miast wojewódzkich.
Współautorka komentarza do ustawy o samorządzie gminnym (Rok wydania: 2023, CH BECK), oraz licznych publikacji z zakresu prawa samorządowego.
Rafał Miszczuk
Politolog, doktorant Szkoły Doktorskiej Uniwersytetu Szczecińskiego, absolwent studiów Master of Business Administration w Wyższej Szkole Bankowej. Dyrektor Biura Rady Miasta Szczecin oraz Pełnomocnik Prezydenta Szczecina ds. organizacji wyborów. Specjalizuje się we wszystkich aspektach działalności samorządu gminnego i powiatowego. Autor licznych szkoleń i publikacji naukowych dotyczących prawa wyborczego i jego praktycznego zastosowania.
Współautor komentarza do ustawy o samorządzie gminnym (Rok wydania: 2023, CH BECK), oraz licznych publikacji z zakresu prawa wyborczego.
UWAGA: Ilość miejsc ograniczona, decyduje kolejność zgłoszeń!
Zgłoszenia dostępne są poprzez formularz rejestracyjny wysłany bezpośrednio do zainteresowanych – w przypadku chęci udziału prosimy o kontakt pod adresem j.konopacki@lubuskiegminy.pl z prośbą o dostęp do formularza.