"Czy brzydki zapach może zablokować inwestycję? Jakie przepisy regulują dopuszczalną uciążliwość zapachową"
Na dzień dzisiejszy przepisy prawa nie zawierają definicji legalnej terminu: "zapachy", "odory", "uciążliwość zapachowa". Natomiast zarzut uciążliwości zapachowej jest coraz częściej podnoszony jako argument za zakazem realizacji konkretnych inwestycji w ramach oceny oddziaływania planowanego przedsięwzięcia na środowisko (procedura uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach), wydawania (zmiany) pozwoleń zintegrowanych czy też jako sprzeciw społeczeństwa przeciw działalności operacyjnej danego podmiotu. Aktualnie trwają prace nad nową ustawą o przeciwdziałaniu uciążliwości zapachowej.
Wstęp:
Zapachy (odory) - jedna z form/sposobów oddziaływania inwestycji (przedsięwzięcia) na środowisko na etapie działalności operacyjnej. Obecnie w przepisach nie ma regulacji standaryzującej dopuszczalne emisje zapachów (odorów) jakie są związane z prowadzeniem określonej działalności gospodarczej (operacyjnej i inwestycyjnej) (tak jak np. określone są standardy emisji gazów i pyłów do środowiska). Polskie przepisy tylko pośrednio regulują kwestię uciążliwości zapachowej, tj.
Takie obiekty/przedsięwzięcia i substancje są (lub mogą być) także źródłem emisji zapachów do środowiska; ograniczenia w tym zakresie powodują więc konsekwentnie także obniżenie potencjalnej uciążliwości zapachowej.
Treść regulacji:
Polskie przepisy, które pośrednio regulują kwestię uciążliwości zapachowej, to w szczególności odpowiednio:
1. Przepisy wykonawcze do ustawy z dnia 7 lipca 1994 r.Prawo budowlane:
2. Przepisy regulujące kwestię negatywnego wpływu rolnictwa na środowisko:
3. Przepisy wykonawcze określające wartości odniesienia dla niektórych substancji w powietrzu:
4. Ustawa o odpadach
Ponadto, w ustawie z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach,został zawarty nakaz, że gospodarka odpadami musi być prowadzona w sposób zapewniający ochronę zdrowia i życia ludzi, oraz środowiska, a w szczególności nie może powodować zagrożenia dla wody, powietrza, gleby, roślin lub zwierząt orazpowodować uciążliwości przez hałas lub zapach. Ustawa o odpadach nie zawiera jednak szczegółowych regulacji dotyczących weryfikowania "uciążliwości przez zapach".
5. Ustawa Prawo ochrony środowiska (Ustawa POŚ)
Ustawa POŚ przewiduje, że ministerwłaściwy do spraw środowiska, w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw zdrowia, może określić, w drodze rozporządzenia, wartości odniesienia substancji zapachowych w powietrzu i metody oceny zapachowej jakości powietrza. Minister może, ale nie musi wydać takie rozporządzenie. Takie rozporządzenie nie zostało wydane.
Aktualny stan prac nad nową ustawą o przeciwdziałaniu uciążliwości zapachowej (tzw. ustawa odorowa).
Ministerstwo Środowiska prowadzi prace nad uregulowaniem kwestii uciążliwości zapachowej. Na razie trwają prace przygotowawcze, opracowany został tzw. Kodeks przeciwdziałania uciążliwości zapachowej; nie został jeszcze natomiast przygotowany żaden konkretny projekt regulacji. Kodeks przeciwdziałania uciążliwości zapachowej,przygotowany przez resort środowiska, Departament Ochrony Powietrza i Klimatu, 5 września 2016 r.,to jedynie materiał materiał informacyjno – edukacyjny. Kodeks nie jest źródłem prawa.
Źródło: Materiały informacyjne MŚ: https://www.mos.gov.pl/srodowisko/uciazliwosc-zapachowa/
Stan prawny: 31/03/2017
Podstawa prawna:
1. Art. 222 ust. 1, ust. 5-7 Ustawy POŚ.
2. Rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej z dnia 7 października 1997 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budowle rolnicze i ich usytuowanie (t.j. Dz. U. z 2014 r. poz. 81).
3. Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (Dz. U. z 2015 r. poz. 1422).
4. Rozporządzenie Ministra Gospodarki z dnia 21 listopada 2005 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać bazy i stacje paliw płynnych, rurociągi przesyłowe dalekosiężne służące do transportu ropy naftowej i produktów naftowych i ich usytuowanie (t.j., Dz. U. z 2014 r., poz. 1853).
5. Ustawa z dnia 10 lipca 2007 r. o nawozach i nawożeniu (Dz. U. z 2015 r. poz. 625, z późń. zm.).
6. Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie szczególnych wymagań, jakim powinny odpowiadać programy działań mających na celu ograniczanie odpływu azotu ze źródeł rolniczych (Dz. U. z 2003 r. Nr 4, poz. 44).
7. Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 26 stycznia 2010 r. w sprawie wartości odniesienia dla niektórych substancji w powietrzu (Dz. U. z 2010 r. Nr 16, poz. 87).
8. Art. 16 ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach.
Sygnał środowiskowy dostarcza Serwis Treesk: www.treesk.pl
|
|
|
|
|
|