Administracyjne kary pieniężne za naruszanie warunków decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.
Przepisy o karach pieniężnych za naruszanie warunków decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach odnoszą się do przedsięwzięć zarówno „realizowanych” jak i „zrealizowanych”, zachowań inwestora w trakcie zarówno: „realizacji” jak i „eksploatacji” czy „likwidacji” przedsięwzięcia. Oznacza to, że organ może zweryfikować „zgodność” nawet kilka lat po uruchomieniu inwestycji, w toku jej normalnej działalności operacyjnej.
Wstęp:
Od 1 stycznia 2017 roku organy administracji mogą nakładać kary za naruszanie warunków decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. Trzy kolejne nowe artykuły Ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko regulują odpowiednio: (a) przesłanki nałożenia administracyjnej kary pieniężnej, oraz (b) aspekty proceduralne dotyczące ponoszenia i egzekwowania zapłaty nałożonej kary pieniężnej.
Treść regulacji:
Administracyjna kara pieniężna jest wymierzana za naruszenie przez przedsiębiorcę, w związku z realizacją, eksploatacją lub likwidacją przedsięwzięcia, konkretnych (ale nie wszystkich) warunków decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, tj:
Procedura wymierzenia kary:
Administracyjną karę pieniężną, w drodze decyzji, wymierza wojewódzki inspektor ochrony środowiska, biorąc pod uwagę liczbę i wagę stwierdzonych naruszeń. Od decyzji nakładającej karę pieniężną przysługuje odwołanie do Głównego Inspektora Ochrony Środowiska. Wysokość kary od 500 PLN do 1000000 PLN.
Karę pieniężną wnosi się w terminie 7 dni od dnia, w którym decyzja o jej wymierzeniu stała się ostateczna. Kara pieniężna podlega przymusowemu ściągnięciu w trybie określonym w przepisach o postępowaniu egzekucyjnym w administracji. Wpływy z kar pieniężnych stanowią dochód budżetu państwa.
Do kar pieniężnych stosuje się odpowiednio przepisy działu III ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa, z tym że uprawnienia organów podatkowych przysługują wojewódzkiemu inspektorowi ochrony środowiska.
Stan prawny: 06/03/2017
Podstawa prawna:
1. Art. 136 a w związku z art. 82 ust. 1 pkt 1 lit. b i lit. e oraz pkt 2 i 5 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2016 poz. 353 tekst jednolity z 16 marca 2016 r.) zmieniony ustawą z dnia 9 października 2015 r., o zmianie ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z dnia 23 listopada 2015 r. poz. 1936).
2. Wprowadzenie sankcji jest związane z implementacją Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/52/UE z dnia 16 kwietnia 2014 r. zmieniająca dyrektywę 2011/52/UE w sprawie oceny wpływu wywieranego przez niektóre przedsięwzięcia publiczne i prywatne na środowisko.
Sygnał środowiskowy dostarcza Serwis Treesk: www.treesk.pl
|
|
|
|
|
|