Badanie OPOS ws. funkcjowania USC
Od stycznia 2016 r. pięć organizacji regionalnych (Stowarzyszenie Gmin i Powiatów Wielkopolski, Śląski Związek Gmin i Powiatów, Związek Gmin Lubelszczyzny, Związek Gmin Pomorskich, Zrzeszenie Gmin Województwa Lubuskiego) prowadzi badania nt. aktualnej sytuacji urzędów stanu cywilnego. Obecnie zakończono etap zbierania ankiet: uzyskaliśmy aż 504 odpowiedzi - to pierwszy i jak dotąd jedyny tego rodzaju projekt badawczy, który swoim zasięgiem objął urzędy w tak odległych od siebie regionach Polski. Wstępna analiza danych z badań uwidacznia, iż istnieje bardzo duża potrzeba monitoringu działalności USC i ich zróżnicowanej struktury funkcjonowania w gminach wiejskich, miejsko-wiejskich i miejskich.
Poza prowadzonym projektem badawczym, jednocześnie Zespół Kierowników USC w ramach OPOS aktywnie uczestniczy pracach grupy analitycznej powołanej przez Ministerstwo Cyfryzacji (Grupa Robocza BUSC), która zajmie się opracowywaniem i testowaniem rozwiązań zwiększających funkcjonalność systemu teleinformatycznego rejestracji stanu cywilnego. Formuła współpracy polega na cyklicznych, cotygodniowych spotkaniach w głównej siedzibie Centralnego Ośrodka Informatyki, według wcześniej ustalonego harmonogramu. Taka intensywność współpracy jest wymagana dla utrzymania przyjętych terminów wdrażania zmian w systemie. Pierwsze spotkanie Grupy odbędzie się 27 kwietnia w siedzibie Centralnego Ośrodka Informatyzacji przy MC w Warszawie.